Aktualności
X Winobraniowe Spotkania Teatralne
Monodram
Leony 2007
Zespół art.
Repertuar
O repertuarze
W przygotowaniu
Przegląd Współczesnego Dramatu
II Letni Festiwal Off Teatr
Winobraniowe Spotkania Teatralne
Powinobraniowe Spotkania Teatralne
Nowe fotele
Sponsorzy
Noce poezji
Oferta dla szkół
Leony 2006
Kronika
Archiwum
O Teatrze
Wydawnictwa
Linki
Przetargi
Projekty
Kontakt
Liczba odwiedzin:
000000
od 10.04.2007

 

Paul Pörtner
"
SZALONE NOŻYCZKI"

 

 Przekład:
ELŻBIETA WOŹNIAK

Reżyseria:
GRZEGORZ MATYSIK

Scenografia:
PAWEŁ BITKA

Asystent reżysera:
ELŻBIETA DONIMIRSKA

Inspicjent:
DOBROSŁAWA TRĘBACZ

Opracowanie muzyczne:
ARTUR BELING


PREMIERA 11 maja 2003

 

OBSADA:

Dominik Kowalewski - ZDZISŁAW WARDEJN (gościnnie)
Helena Maria Dąbek - Elżbieta Donimirska
Barbara Markowska - Kinga Kaszewska-Brawer
Antoni Grzebiński  - Artur Beling
Michał Tomaszuk - Wojciech Brawer
Edward Wurzel - Andrzej Nowak

 

     W salonie fryzjerskim pod nazwą Szalone nożyczki zostaje popełnione morderstwo. Do akcji wkracza inspektor Kowalewski, w tej roli gościnnie gra Zdzisław Wardejn. Przesłuchuje świadków, wreszcie zwraca sie o pomoc do publiczności. To ona, nieoczekiwanie siódmy bohater sztuki, decyduje, kto zabił!

Wśród pamiątek zgromadzonych w bostońskim biurze amerykańskich producentów teatralnych wisi na ścianie oprawiony w ramki fragment listu. Pisał go w 1976 roku Bruce Jordan do Marylin Abrams: znalazłem sztukę i jeśli moglibyśmy mieć prawa autorskie, to byłby świetny kawałek do wystawienia. Chodzi o tekst zapomnianej niemieckiej sztuki z 1965 roku Paula Pörtnera. Autor (1925 – 1984), germanista, romanista, filozof, pisarz, tłumacz, a także reżyser, stworzył Scherenschnitt jako solidny, nieco ponury kryminał, który w teatrze miał pełnić rolę psychodramy. Jednak wśród innych utworów tego typu, opartych na morderstwie i policyjnym dochodzeniu, wyróżniał się finałem – publiczność głosowała, kto jest zabójcą, i decydowała o losach bohaterów.

Abrams i Jordan wykupili prawa do sztuki za pięćdziesiąt tysięcy dolarów. W niedalekiej przyszłości zostali dzięki tej inwestycji milionerami. Dokonana przez tych producentów adaptacja zmieniła psychodramę w skrzyżowanie kryminału z komedią, jak twiedzą znawcy – najsilniejszą formę rozrywki. Stało się to w wyniku takiego poprowadzenia działań aktorów, konstruowania scen i dialogów, by w teatralnym śledztwie publiczność chciała rozpocząć rozmowy z aktorami. Początkowo sztuka nosiła zaczepny tytuł Whodunit, kto to zrobił? Pytanie kierowano w stronę widzów, którzy włączali się do gry, chętnie odpowiadali na propozycje aktorów, głosowali i wskazywali mordercę. Zabawa, a jednocześnie – w opinii twórców - absolutnie magiczne zdarzenie. W Stanach Zjednoczonych – początek teatru interaktywnego.

Po sukcesie na prowincji sztuka, już jako Szalone nożyczki, ruszyła na podbój Ameryki. Grana jest nieprzerwanie od ponad dwudziestu lat, co uhonorowano wpisem do Światowej Księgi Rekordów Guinnessa; była wielokrotnie nagradzana, m.in. prestiżową nagrodą Charliego Chaplina. O sukcesie komedii zadecydowała nie tylko przychylność publiczności, ale wyjątkowo jednomyślna, pozytywna opinia krytyki teatralnej (Idź, idź cztery razy! To jest szał! - tak namawiał czytelników recenzent American Austin Statesman, Michael Barnes).

 

 

 

Ostatnia aktualizacja 18.12.2007r. g.21:02
Wersja do druku e-mail wstecz wstecz do góry do góry
22.02.2018 r.
Najbliższe przedstawienie:


Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje oraz repertuar LT, wpisz swój adres e-mail:

dodaj usuń
OK
 
Kontakt

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, możesz je zadać naszym pracownikom:
Impresariat LT


Łączy Nas ZielMAN

Zielonogórski Ośrodek Kultury
Zielonogórski
Ośrodek Kultury


Pajacyk

Serwis internetowy Lubuskiego Teatru dostępny jest za pośrednictwem ZMSK ZielMAN - www.zielman.pl