Aktualności
X Winobraniowe Spotkania Teatralne
Monodram
Leony 2007
Zespół art.
Repertuar
O repertuarze
W przygotowaniu
Przegląd Współczesnego Dramatu
II Letni Festiwal Off Teatr
Winobraniowe Spotkania Teatralne
Powinobraniowe Spotkania Teatralne
Nowe fotele
Sponsorzy
Noce poezji
Oferta dla szkół
Leony 2006
Kronika
Archiwum
O Teatrze
Wydawnictwa
Linki
Przetargi
Projekty
Kontakt
Liczba odwiedzin:
000000
od 10.04.2007

O istocie przeglądów współczesnego dramatu

Trwające w Lubuskim Teatrze od 1999 przeglądy współczesnego dramatu na stałe wpisały się w nasz pejzaż teatralny, dotykały bowiem różnych zagadnień współczesnej dramaturgii. Początkowo ograniczały się do prezentacji sztuk autorów polskich, prapremier i spektakli budzących największe zainteresowanie, zarówno krytyki teatralnej, jak i publiczności, która obejrzała: “Tragiczne gry” zrealizowane przez Teatr Pantomimy z Wrocławia, “Scenariusz dla trzech aktorów” w wykonaniu Jana Peszka, “Noc Helvera” oraz “Oscara i Ruth” Villquista, “Transs... nieprawdziwe zdarzenia progresywne Polskiego Teatru Tańca w reżyserii Ewy Wycichowskiej, przywiezioną z Legnicy “Balladę o Zakaczawiu”, “Śmiesznego staruszka” z Wrocławskiego Teatru Lalek, “Kurkę wodną” w wykonaniu Teatru im. Witkacego z Zakopanego i wiele innych spektakli, o których wówczas mówiła cała teatralna Polska.

Nie stroniły Przeglądy również od spektakli offowych. Teatr Provisorium z Lublina prezentował na zielonogórskiej scenie “Trans-Atlantyk” i “Ferdydurke” Gombrowicza oraz “Sceny z życia Mitteleuropy”. Każdy z Przeglądów miał swego gościa specjalnego. Był nim Józef Szajna i Krzysztof Bizio, Henryk Tomaszewski i Leszek Mądzik.

Spotkania z teatrami uzupełniały wystawy tematycznie związane z przedstawieniami. Gościła u nas wystawa fotografii “Tadeusz Łomnicki – Lear”. Podczas tego samego Przeglądu odbył się teatralny wieczór wspomnień z udziałem Witolda Dębickiego i Aleksandra Machalicy “Łomnicki pracuje na Learem”. Podczas Przeglądu, na którym gościliśmy “Wrota” Sceny Plastycznej KUL, na foyer prezentowane były wystawy plakatu teatralnego i fotografii Leszka Mądzika. Plakaty Tadeusza Kantora towarzyszyły filmowemu przeglądowi jego twórczości. W roku ubiegłym oglądaliśmy wystawę fotografii Leszka Mądzika “Gombrowicz. Korzenie”, znakomicie korespondującą z tematem VII Przeglądu – “Od Gombrowicza i Różewicza do brutalistów”.

Jedną z form prezentowania uczestniczących w Przeglądzie spektakli są “Filmowe przeglądy twórczości teatralnej”, pozwalające na pokazanie archiwalnej dokumentacji (np. “Umarła klasa” i “Dziś są moje urodziny” T. Kantora) lub nagrań Teatru TV (“Toksyny”, “Porozmawiajmy o życiu i śmierci” K. Bizio). Zamierzamy wrócić do zwyczaju corocznego wyróżniania najciekawszego spektaklu i przyznania mu przez dziennikarskie jury statuetki “Fotel Leona”.

Każdy Przegląd będzie nadal otwierać premiera Lubuskiego Teatru. Dotychczas przeglądy otwierały następujące premiery: “Tango”, “Niezidentyfikowane szczątki ludzkie i prawdziwa natura miłości”, “Przypadkowy człowiek”, “Prowincjonalny playboy” i “Koronacja”. Tegoroczny Przegląd planujemy otworzyć prapremierą polską “Spuścizny” I. Kozioła w reż. P. Łazarkiewicza. Temat brzmieć będzie: “Blokowisko czy testament ks. Tischnera?” i stanowić wraz z planowanym repertuarem inspirację do zorganizowania seminarium z udziałem teatrologów i dziennikarzy. Chodzi nam o ustalenie miejsca, w jakim znajduje się współczesny teatr i współczesny dramat, czy istotnie mówi o nurtujących naszą codzienność trudnych problemach?

Andrzej Buck


I Przegląd Współczesnego Dramatu Polskiego
21 – 1 marca 1999r.

  • Edward Redliński KONOPIELKA reżyseria i wykonanie Edward Żentara – Teatr (Kraków)
  • Sławomir Mrożek ŚMIERĆ PORUCZNIKA reżyseria Andrzej Malicki – Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
  • Lidia Amejko FARRAGO reżyseria Bartosz Zaczykiewicz – Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
  • Filmowy Przegląd Twórczości Teatralnej – KANTOR, RÓŻEWICZ, GROTOWSKI
  • Pokazy materiałów filmowych były możliwe dzięki pomocy Ośrodka Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu
  • Tadeusz Różewicz ŚWIADKOWIE ALBO NASZA MAŁA STABILIZACJA reżyseria Jan Różewicz – Teatr Współczesny we Wrocławiu
  • Bogusław Schaeffer PRÓBY reżyseria Marcin Ehrlich – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Sławomir Mrożek EMIGRANCI – Piotr Cyrwus,Wojciech Skibiński, Teatr w Krakowie

II Przegląd Współczesnego Dramatu Polskiego
7 – 17 kwietnia 2000r.

  • Sławomir Mrożek TANGO reżyseria Zbigniew Lisowski - Lubuski Teatr w Zielonej Górze premiera
  • Filmowy Przegląd Twórczości Teatralnej – JÓZEF SZAJNA – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu
  • TAKI NAM SIĘ SNUJE DRAMAT w inscenizacji Ryszarda Majora – Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim
  • Kazimierz Moczarski ROZMOWY Z KATEM Teatr Dialog w Krakowie
  • Witold Gombrowicz FERDYDURKE – reżyseria Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz – Teatr Provisorium w Lublinie
  • TRAGICZNE GRY na podstawie Ferdinanda Brucknera, reżyseria Henryk Tomaszewski – Teatr Pantomimy we Wrocławiu
  • Artur Beling, Marek Zgaiński MIŁOŚĆ NA TELEFON reżyseria Artur Beling – Lubuski Teatr – Scena Inicjatyw Aktorskich
  • Mark Ravenhill SHOPPING AND FUCKING reżyseria Paweł Wodziński, Paweł Łysak – Teatr Rozmaitości w Warszawie
  • Bogusław Schaeffer SCENARIUSZ DLA TRZECH AKTORÓW reżyseria Mikołaj Grabowski, wykonanie Jan Peszek

III Przegląd Współczesnego Dramatu Polskiego
2 – 8 kwietnia 2001r.

  • Brad Fraser NIEZIDENTYFIKOWANE SZCZĄTKI LUDZKIE I PRAWDZIWA NATURA MIŁOŚCI reżyseria Grzegorz Matysik – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Sławomi Mrożek RZEŹNIA reżyseria Grzegorz Wiśniewski – Teatr Współczesny we Wrocławiu
  • Yasmina Reza SZTUKA reżyseria Leszek Czarnota – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Witold Gombrowicz IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA reżyseria Ryszard Major – Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim
  • WIECZÓR HEMAROWY w 100. rocznicę urodzin –Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Ingmar Villqist NOC HELVERA reżyseria Paweł Szkotak – Teatr Polski w Poznaniu
  • Czesław Miłosz TO scenariusz i realizacja Jolanta Szajna i Tomasz Karasiński – Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Scena Inicjatyw Aktorskich
  • Wieczór autorski JÓZEFA SZAJNY
  • Nick Cave and a Bad Seeds BALLADY MORDERCÓW reżyseria Jerzy Bielunas – Teatr K2 we Wrocławiu
  • WIECZÓR BECKETTOWSKI w wykonaniu Ireny Jun
  • TUMOR MÓZGOWICZ – KABARET METAFIZYCZNY według Stanisława Ignacego Witkiewicza, reżyseria Jan Nowara – Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
  • Ingmar Villqist OSCAR I RUTH reżyseria Ingmar Villqist – Teatr Kriket w Chorzowie
  • Witold Gombrowicz TRANSS… NIEPRAWDZIWE ZDARZENIA PROGRESYWNE reżyseria Ewa Wycichowska – Polski Teatr Tańca – Balet Poznański
  • ZANIM BĘDZIESZ U BRZEGU reżyseria i scenariusz Jerzy Satanowski, wykonanie Hanna Banaszak, Mirosław Czyżykiewicz – Teatr Atelier w Sopocie
  • spektakl poetycki towarzyszący III Przeglądowi Współczesnego Dramatu Polskiego
  • Dziennikarskie jury uznało spektakl Transs… nieprawdziwe zdarzenia progresywne za najważniejsze wydarzenie III Przeglądu. Przedstawienie wyróżniono statuetką FOTEL LEONA, która została wręczona na koncercie wieńczącym sezon artystyczny.

IV Przegląd Współczesnego Dramatu Polskiego
7 – 17 kwietnia 2000r.

  • Yasmina Reza PRZYPADKOWY CZŁOWIEK reżyseria Zdzisław Wardejn – Lubuski Teatr w Zielonej Górze – prapremiera polska
  • Tadeusz Różewicz RAJSKI OGRÓDEK inscenizacja i adaptacja Paweł Miśkiewicz – Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna Współczesnego Krakowie
  • ŁOMNICKI PRACUJE NAD LEAREM – teatralny wieczór wspomnień z udziałem Witolda Dębickiego i Aleksandra Machalicy
  • Witold Gombrowicz FERDYDURKE reżyseria Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz – Teatr Provisorium w Lublinie
  • SCENY Z ŻYCIA MITTELEUROPY reżyseria Janusz Opryski, Witold Mazurkiewicz – Teatr Provisorium w Lublinie
  • Tadeusz Różewicz ŚMIESZNY STARUSZEK reżyseria Wiesław Hejno – Wrocławski Teatr Lalek
  • Tadeusz Różewicz KARTOTEKA reżyseria Krzysztof Galos – Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy
  • BALLADA O ZAKACZAWIU – reżyseria Jacek Głomb – Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
  • KURKA WODNA według Stanisława Ignacego Witkiewicza, reżyseria Andrzej Dziuk – Teatr im. Witkacego Witkacego Zakopanem
  • Janusz Głowacki ANTYGONA W NOWYM JORKU reżyseria Bartłomiej Wyszomirski – Teatr Dramatyczny w Elblągu
  • Werner Schwab MOJA WĄTROBA JEST BEZ SENSU ALBO ZAGŁADA LUDU reżyseria Anna Augustynowicz Teatr Współczesny w Szczecinie
  • SYTUACJE RODZINNE reżyseria Wiesław Górski – Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim
  • Statuetkę FOTEL LEONA otrzymało przedstawienie Kurka wodna w reżyserii Andrzeja Dziuka, zaprezentowane przez Teatr im. Witkacego w Zakopanem, uznane za najciekawsze wydarzenie artystyczne IVPrzeglądu Współczesnego Dramatu Polskiego

Imprezy towarzyszące:

  • Wystawa fotografii M. Stachowiaka z prób KRÓLA LEARA Williama Szekspira zatytułowana TADEUSZ ŁOMNICKI – LEAR w galerii Na balkonie
  • Agnieszka Migdałek PORTRETY Z FOTOGRAFIĄ W TLE Agnieszki Migdałek (foyer Teatru)
  • Fotografie Leszka Szurkowskiego VENEZIANA (Mała Galeria Żarskiego Domu Kultury – Żary)

V Przegląd Współczesnego Dramatu
23 marca – 6 kwietnia 2003r.
NIE TYLKO IRLANDIA…

  • John Millington Synge PROWINCJONALNY PLAYBOY reżyseria Bogdan Kokotek –Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Martin McDonagh KALEKA Z INISHMAAN reżyseria Agnieszka Glińska i Władysław Kowalski – Teatr Powszechny w Warszawie
  • C. McPherson TAMA reżyseria Barbara Sass – Teatr Polski we Wrocławiu
  • Leszek Mądzik WROTA Scena Plastyczna KUL w Lublinie
  • Friedrich Dürrenmatt WIZYTA STARSZEJ PANI reżyseria Roman Krzywotulski – Teatr Drewniana Kurtyna w Żarach
  • Petr Helenka OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE reżyseria Małgorzata Bogajewska – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • A TO OSIECKA scenariusz i reżyseria Kazimierz Mazur – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Współorganizatorem V Przeglądu był Żarski Dom Kultury

Przeglądowi towarzyszyły wystawy:

  • Wystawa Leszka Mądzika PLAKAT TEATRALNY, FOTOGRAFIE (foyer Lubuskiego Teatru i galeria Na balkonie)
  • Edward Hartwig FOTOGRAFIA TEATRALNA (Salon Wystaw Artystycznych ŻDK – Żary)
  • Leszek Mądzik DROHOBYCZ SCHULZA (Mała Galeria ŻDK w Żarach)

VI Przegląd Współczesnego Dramatu
19 – 31 marca 2004r.

  • Marek Modzelewski KORONACJA reżyseria Małgorzata Bogajewska – Lubuski Teatr w Zielonej Górze – premiera
  • Donat Nowakowski NIEKTÓRE GATUNKI ORŁÓW reżyseria Olaf Lubaszenko
  • Barbara Samson BYŁAM DZIEWCZYNĄ… reżyseria Artur Beling i Beata Beling – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Yasmina Reza PRZYPADKOWY CZŁOWIEK reżyseria Zdzisław Wardejn – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Petr Helenka OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE reżyseria Małgorzata Bogajewska – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Andrzej Saramonowicz TESTOSTERON reżyseria Małgorzata Bogajewska – Scena Dramatyczna im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze
  • Marek Hłasko PĘTLA adaptacja Andrzej Buck, reżyseria Zdzisław Wardejn – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • NASTĘPNI według tekstów Stanisława Ignacego Witkiewicza reżyseria Ewelina Góral – Teatr LA M.ORT w Warszawie
  • Mark Ravenhill POLAROIDY reżyseria Monika Strzępka – Scena Polska w Cieszynie
  • Shelagh Stephenson PAMIĘĆ WODY reżyseria Katarzyna Deszcz – Scena Polska w Cieszynie
  • Andrzej Bartnikowski WOLNOŚĆ reżyseria Justyna Celeda – Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim
  • Krzysztof Bizio ŚMIECI reżyseria Piotr Łazarkiewicz – Teatr Współczesny w Szczecinie
  • Jerzy Łukasz POWRÓT reżyseria Małgorzata Bogajewska – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Filmowy przegląd twórczości TADEUSZA KANTORA:
  • UMARŁA KLASA oraz wykład DZIEŁO ZAMKNIĘTE TADEUSZA KANTORA
  • DZIŚ SĄ MOJE URODZINY oraz wykład TEATR ARTYSTYCZNY TADEUSZA KANTORA (ZWIĄZKI TEATRU I MALARSTWA)
  • Filmowy przegląd twórczości teatralnej Krzysztofa Bizio: TOKSYNY (Teatr TVP), POROZMAWIAJMY O ŻYCIU I ŚMIERCI (Teatr TVP)
  • Spotkanie z KRZYSZTPOFEM BIZIO
  • Przeglądowi towarzyszyła wystawa plakatów Tadeusza Kantora

VII Przegląd Współczesnego Dramatu
1 – 20 kwietnia 2005r.
od Gombrowicza i Różewicza do brutalistów

  • Marek Modzelewski KORONACJA reżyseria Małgorzata Bogajewska – Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Andrzej Sadowski według Wiesława Dymnego SKRZYNECZKA BEZ PUDŁA – Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie
  • Caryl Churchill EGZEMPLARZ reżyseria Piotr Cieplak – Teatr Powszechny w Warszawie
  • Leszek Mądzik według Tadeusza Różewicza ODCHODZI reżyseria Leszek Mądzik – Scena Plastyczna KUL w Lublinie
  • Marek Walczak PIASKOWNICA reżyseria Paweł Kruszczyński – Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
  • Wojciech Kuczok DOKTOR HAUST reżyseria Magdalena Piekorz – Teatr Studio w Warszawie – monodram w wykonaniu Michała Żebrowskiego
  • Tadeusz Różewicz DO PIACHU reżyseria Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz – Teatr Provisorium, Kompania Teatr w Lublinie
  • Witold Gombrowicz TRANS-ATLANTYK reżyseria Janusz Opryński, Witold Mazurkiewicz – Teatr Provisorium, Kompania Teatr w Lublinie
  • Współorganizatorem Przeglądu był Żarski Dom Kultury

Impreza towarzysząca:

  • Wystawa fotografii Leszka Mądzika GOMBROWICZ. KORZENIE

LUBUSKI TEATR W ZIELONEJ GÓRZE
Współpraca: Żarski Dom Kultury

VIII PRZEGLĄD WSPÓŁCZESNEGO DRAMATU
Blokowisko czy testament ks. Tischnera?
24 marca – 2 kwietnia 2006

dyrektor artystyczny Andrzej Buck

24 marca, godz. 16.30
próba czytana tekstu Czesława Markiewicza
WANDA
reż. Piotr Łazarkiewicz

24 marca, godz. 19.30
Ireneusz Kozioł SPUŚCIZNA reż. Piotr Łazarkiewicz
prapremiera
Lubuski Teatr w Zielona Górze

25 marca, godz. 19.00
Joanna Owsianko TIRAMISU reż. Aldona Figura 
Laboratorium Dramatu TAT w Warszawie

25 marca, godz. 19.00
FILOZOFIA PO GÓRALSKU reż. Irena Jun, Wiesław Komasa (Scena w Żarach)
Teatr Studio w Warszawie

26 marca, godz. 17.00
Jerzy Pilch INNE ROZKOSZE reż. Katarzyna Deszcz (Scena w Żarach)
Scena Polska w Czeskim Cieszynie

26 marca, godz. 18.00
FILOZOFIA PO GÓRALSKU reż. Irena Jun, Wiesław Komasa
Teatr Studio w Warszawie

26 marca, godz. 19.30
MEIN KAMPF reż. Christoph Schroth
Staatstheater w Cottbus spektakl w języku niemieckim

27 marca, godz. 19.00
Jerzy Pilch INNE ROZKOSZE reż. Katarzyna Deszcz
Scena Polska w Czeskim Cieszynie

28 marca, godz. 19.00
Ireneusz Kozioł SPUŚCIZNA reż. Piotr Łazarkiewicz
premiera studencka

30 marca, godz. 19.00
Sławomir Mrożek TANGO reż. Roman Krzywotulski
Teatr Drewniana Kurtyna w Żarach

31 marca, godz. 18.00
Krzysztof Bizo AUTOREVERSE reż. Justyna Celeda
Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp.

1 kwietnia, godz. 18.00
Ireneusz Kozioł SPUŚCIZNA reż. Piotr Łazarkiewicz (Scena w Żarach)

1 kwietnia, godz. 19.00
KRYNICKI OSTANIEC. RZECZ O NIKIFORZE reż. Wojciech Markiewicz
Tarnowski Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie

2 kwietnia, godz. 19.00
Przemysław Wojcieszek MADE IN POLAND reż. Przemysław Wojcieszek
Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy

Księgarnia teatralna
Filmowy Przegląd Twórczości Teatralnej Piotra Łazarkiewicza („Ogień w głowie”, Pasożyty”, „Martwa królewna”, „Fotoplastikon”)


I. Kozioł „Spuścizna” reż. P. Łazarkiewicz - Lubuski Teatr, prapremiera
Tekst sztuki porusza bardzo istotne i aktualne zagadnienia. Mówi o patologii, o gorsecie ról społecznych, z którego bardzo trudno się uwolnić. Przypomina, że zło wymaga przyzwolenia, po to, by mogło się rozwijać i rosnąć. Trudny temat rodzinnej patologii autor potraktował jako swego rodzaju katharsis, uważa bowiem, że „teatr może pełnić każdą funkcję. Dydaktyczną, terapeutyczną, narodowotwórczą, polityczną”.


J. Owsianko „Tiramisu” reż. A. Figura - Teatr Studio Buffo w Warszawie
„Tiramisu” to komediodramat o siedmiu młodych kobietach pracujących w agencji reklamowej. Bohaterki doskonale poruszają się w świecie reklamy, najmodniejszych marek i wymagających klientów. Gorzej radzą sobie z uczuciami i emocjami. Monologi bohaterek przeplatające się ze zbiorowymi scenami to gra szklanych paciorków pomiędzy prawdą i kłamstwem, ujawniająca coraz głębiej skrywane pragnienia i zakłamanie wobec siebie i innych. Czy uda się bohaterkom zrezygnować z modelu życia, który wymaga nadludzkiej pracy i powszechnego z niej zadowolenia?


J. Pilch „Inne rozkosze” reż. K. Deszcz - Scena Polska w Czeskim Cieszynie
„Inne rozkosze” to adaptacja teatralna powieści J. Pilcha (urodzonego w Wiśle), prozaika, eseisty, mistrza felietonu. Rzecz o niedojrzałości, tożsamości, przekleństwie i urodzie polskiego zaścianka. Głównego bohatera, weterynarza Pawła Kohoutka, od dzieciństwa prześladuje „bezpostaciowiec kulisty”. Kohoutek to człowiek żyjący w świecie iluzji, mężczyzna wiecznie niedojrzały, niespełniony pisarz. Kobiety zastępują mu nienapisane powieści; gdyby został literatem, nie byłoby problemu.


„Filozofia po góralsku” wg ks. Tischnera reż. I. Jun, W. Komasa – Teatr Studio w Warszawie
Do współpracy nad „Filozofią po góralsku” Józefa Tischnera Irena Jun zaprosiła Wiesława Komasę. Razem idą, skacząc po górach gęstego i lekkiego zarazem tekstu księdza Tischnera, w którym udowodnione zostaje nie tylko, że „na początku byli górale”, ale przede wszystkim, że wszyscy najważniejsi filozofowie starożytni tak naprawdę byli góralami.
W pewnym momencie w przedstawieniu pojawiają się też odniesienia do dzisiejszej sytuacji w państwie. Gdy mowa o uczciwości i polityce, góralska mądrość sprzeciwia się zepsuciu świata przez pieniądz. Bo wszak nie on powinien rządzić światem, skoro rządzi nim Pan Bóg. „Fundamentem władzy jest sprawiedliwość”, w każdym razie być powinna. Że nie jest, to czas na złośliwy komentarz: zza uchylonych drzwi góralskiej chaty dobiega chóralne beczenie baranów. Aktorzy wyraźnie podzielają naukę Tischnera, iż trzeba żyć ponad zgiełkiem świata, by pojąć zawartą w nim tajemnicę.


George Tabori „Mein Kampf” reż. Christoph Schroth – Staatstheater w Cottbus (spektakl w języku niemieckim)
G. Tabori to jeden z wielkich wędrowców współczesnego dramatu, urodzony w 1914 roku w Budapeszcie w rodzinie żydowskiej, mieszkaniec wielkich aglomeracji USA i Europy, syn, krewny i przyjaciel pomordowanych w Oświęcimiu. W sztuce „Mein Kampf” wraca do czasów sprzed wielkiej katastrofy: „Nazywam „Mein Kampf“ teologiczną farsą. Generalnie chodzi o miłość. Na wielu płaszczyznach: niebiańskiej, erotycznej, seksualnej”.
Początek XX wieku. Wiedeń to ciągle urocze miasto, bez flag z pradawnym symbolem ognia, a niejaki Adolf Hitler to chimeryczny, niezbyt dobrze wychowany młody człowiek, przekonany, że jego wybitny talent malarski otworzy mu natychmiast drzwi wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pojawia się więc w wiedeńskim przytułku gdzie spotyka dalekich, żydowskich „krewnych”, Lobkowitza i Herzla. Jego przybycie i swobodne podejście do dobrych manier burzą spokój mieszkańców schroniska. Krytycy zwracają uwagę, że u Taboriego Żydzi nie tylko definiują sami siebie poprzez Hitlera, ale są też pokazywani z perspektywy antysemityzmu, poprzez stereotyp, aż nazbyt żydowski humor i gestykulację. Właśnie w ten sposób widz odkrywa prawdę nie tylko o historii, ale także o swoich własnych postawach.


Przemysław Wojcieszek „Made in Poland” reż. P. Wojcieszek - Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy
Bohaterem buntowniczego spektaklu Wojcieszka jest bezrobotny chłopak, Boguś rewolucjonista, w którego wstępuje nieposkromiona złość. „Kogo tak nienawidzisz, Boguś? - takie pytanie zadaje Bogusiowi jego mentor, były nauczyciel Wiktor. –Wszystkich” - odpowiada Boguś, po czym wypluwa z siebie z pasją bardzo niepoprawną politycznie listę osób znienawidzonych. Z tym „wszystkich” oczywiście przesadza; widzimy, z jaką czułością zwraca się do udręczonej przez życie matki, a niebawem zobaczymy, jak ulegnie - niczym rażony piorunem, jak w starych sentymentalnych romansach - uczuciu do poznanej przypadkiem dziewczyny. Niepokój towarzyszy oglądaniu tej historii chłopaka szamoczącego się ze swoją wściekłością, bezradnością, poczuciem odrzucenia i braku perspektyw. Wojcieszek opowiada bowiem o tych, przed którymi nowy ustrój zatrzasnął drzwi, odtrącając od wyśnionego tortu do podziału. Boguś należy do oszukanych, zawiedzionych, zbuntowanych i zrozpaczonych. A jednak to nie jest sztuka, po której chce się wyć albo wsadzić głowę do piecyka. Wojcieszek daje widzom szansę, choć jest to szansa ironiczna, kończąc swoje przedstawienie triumfem nieporadnej miłości...


Krzysztof Bizio „Autoreverse” reż. J. Celeda - Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wlkp.
Prapremiera wersji teatralnej słuchowiska Krzysztofa Bizio „Autoreverse”. Historia dwojga młodych ludzi, którzy nie potrafią się odnaleźć w dzisiejszej rzeczywistości.


„Krynicki Ostaniec. Rzecz o Nikiforze” scena. i reż. Wojciech Markiewicz – Tarnowski Teatr im. L. Solskiego
Postać krynickiego malarza – włóczęgi Epifaniusza Drowniaka /Nikifora/ (1895 – 1968), zwanego też Krynickim Matejką, stała się dla autorów widowiska „Krynicki Ostaniec” powodem do rozważań o sztuce inspirowanej lokalnym folklorem, górskim krajobrazem, oryginalną łemkowską muzyką. W tym na pół – muzycznym, pół – poetyckim przedstawieniu pięknie brzmią wiersze i piosenki związanego z Tarnowem dziennikarza i poety Henryka Cyganika. Plastyczne wizje dopełnia udział w widowisku łemkowskiego zespołu „Serencza” wraz z jego głównym animatorem, kompozytorem i instrumentalistą Mirkiem Bogoniem. Dodatkowym walorem przedstawienia jest para młodych bohaterów, którzy wędrując stokami Beskidów i przemierzając lasy Jaworzyny, postanawiają wywołać ducha dziwnego Malarza...


S. Mrożek TANGO reż. Roman Krzywotulski – Teatr Drewniana Kurtyna w Żarach
Dramat uważany za najdoskonalszą sztukę Mrożka; znakomicie diagnozujący polską współczesność; groteskowy obraz świata ukryty w kostiumie dobrze skrojonego dramatu mieszczańskiego.

 

Ostatnia aktualizacja 18.12.2007r. g.21:02
Wersja do druku e-mail wstecz wstecz do góry do góry
13.12.2017 r.
Najbliższe przedstawienie:


Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje oraz repertuar LT, wpisz swój adres e-mail:

dodaj usuń
OK
 
Kontakt

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, możesz je zadać naszym pracownikom:
Impresariat LT


Łączy Nas ZielMAN

Zielonogórski Ośrodek Kultury
Zielonogórski
Ośrodek Kultury


Pajacyk

Serwis internetowy Lubuskiego Teatru dostępny jest za pośrednictwem ZMSK ZielMAN - www.zielman.pl